Benarkah Rokok Elektrik Bisa Mengurangi Kecanduan Merokok?

Yang kenal sama saya pasti udah tahu kalau saya nggak suka bau rokok. Asapnya itu lhooo… bikin sesak nafas -,-

Alhamdulillah dapet suami yang bukan perokok. Dulu, hal yang pertama kali saya tanyakan ketika pertama kali berkenalanΒ (baca: diajakin nikah) sama suami sayaΒ  adalah apakah dia perokok atau nggak. Karena kalau dia (waktu itu) perokok, pasti saya langsung tolak lamarannya hihi.

Anyway, masalah rokok ini emang udah jadi isu klasik yang dihadapi di seluruh dunia. Tak heran, Badan Kesehatan Dunia (WHO) telah mencoba berbagai strategi dalam rangka mengkampanyekan berhenti merokok. Nah, katanya nih… rokok elektrik diklaim menjadi langkah awal untuk mengurangi kecanduan rokok. Bener nggak sih?Read More »

Maqasid Shariah’s View and Its Solution on Foreign Debt in Indonesia

Abstract

This study entitled Maqasid Shariah’s View and Its Solution on Foreign Debt in Indonesia, aims to know the concept of debt from Islamic perspective and to analyze current issues on foreign debt in Indonesia. Since economic crisis happened in European countries,Indonesia needs to be more careful in considering the impacts of the crisis. One of the causes was because of the high level of interest of the debts. It made most of crisis happened in many countries hard to pay back their debts. Therefore, it is needed to know how Islamic principles see the concept of debt and give the solution to the problem of debt by using Maqasid’s approach. It can give comprehensive solution to the debt because it covers five dimensions: religion, self, intellect, family and wealth, which are very important in human life to attain the happiness and welfare on earth. The study will conclude with some suggestions for futureΒ research.

Author:
Nurizal Ismail, M.A & Baiq Rosmala Dewi, S.E.I.
Department of Islamic Economics, Tazkia University College of Islamic Economics, Bogor, Indonesia.

(Paper presented at the 2nd International Conference on Islamic Economics and Economy of the OIC Countries, Malaysia 2013, published onΒ Global Review of Islamic Economics and Business, Vol. 1, No.3 (2014) 229-239 Faculty of Islamic Economics and Business-State Islamic University Sunan Kalijaga Yogyakarta).

See Full Paper Here

If you’re having trouble in accessing the file, you can ask me to send you the full paper through email. Kindly send your messages to baiqrosmala@yahoo.com

Hidup di Era-Z: Media vs Sifat Alami Manusia

cropped-photo-1416339134316-0e91dc9ded921.jpg

Tentunya para pembaca tidak asing lagi ketika melihat maraknya pemberitaan di media cetak maupun media elektronik yang membahas mengenai kasus-kasus negatif yang terjadi di tengah-tengah masyarakat. Salah satunya adalah kasus pembunuhan yang hampir setiap hari diberitakan selama dua minggu terakhir. Ada kasus pembunuhan yang dilakukan oleh anak terhadap orang tua, ada juga pembunuhan anak kandung oleh orang tua, pembunuhan seorang mantan kekasih, pembunuhan yang dilakukan oleh teman dekat, pembunuhan yang disertai penjabretan dan masih banyak kasus negatif lainnya.Read More »